Results

Publications

Monographys

Fink, K., 2015, Un/Doing Sophiatown. Contemporary Reverberations of a myth and in a suburb, Verlag Himmelgrün. 685 S.

Siegert, N., 2016, Luandas Kunstwelt(en). Utopische und nostalgische Annäherungen an ein kollektives Bildarchiv, Münster, LIT Verlag. Ca. 349 S.

Editing

Fink, K. und Siegert, N., 2016, Tracks and Traces of Violence. Representation and Memorialisation of Violence in Art, Literature und Anthropology in Africa, (mit der BIGSAS Workgroup „Violence“)  Münster, LIT Verlag.

Siegert, N., D. Malaquais, M. LeLay (dir.), 2015, Archive (Re)mix. Vues d’Afrique, Rennes, Presses Universitaires de Rennes. 244p.

Essays

Fendler, U., 2014, “Cinema in Mozambique: New tendencies in a complex mediascape", in: Critical Interventions, Journal of African Art History and Visual Culture. 18pp. (online).

Fink, K., 2015, “Close-up Sophiatown: Transnational Perspectives on Past, Present and Future of an Iconic Suburb”, in: African Studies, 74, 1, 10-25. DOI: 10.1080/00020184.2014.998061.

Siegert, N., 2016, (in print), The archive as construction site - Collective memory and trauma in contemporary art from Angola, in: de Jong, F. (ed.), World Art, School of World Art Studies, Univ. East Anglia, Vol. 6, No. 1, S.1-20.

Siegert, N., 2016, (in print), Mächtige Bilder. Zur Dekolonisierung des Blicks in der angolanischen Fotografiegeschichte. Zeitschrift Fotografiegeschichte.

Siegert, N., 2014, Luanda Lab – aesthetic practices between nostalgia and utopia, in: Haney, E. (Hrsg.), Critical Interventions, in: Journal of African Art History and Visual Culture - Special Issue: “Emerging Platforms for Artistic Production in DRC, Angola, and Mozambique.” S.176-200.

Siegert, N., Vierke, U., 2013, “Urban Memories and Utopias – Contemporary Art in Luanda and Nairobi”, in: Birgit Obrist et. al. (eds.), Living The City. Processes of Invention and Intervention, Schweizerische Afrikastudien - Etudes africaines suisses, Bd. 10, Hamburg, LIT-Verlag.

Vierke, U., 2015, Archive, Art and Anarchy. Challenging the Praxis of Collecting and Archiving: From the Topological Archive to the Anarchic Archive, in: African Arts, Spring 2015, Vol.1. S.14-27.

Further Essays

Alisch, S., 2016, (forthcoming), Flipping over – The (im)possible icon of kuduro; Working Papers of the Bayreuth Academy, Bayreuth University.

Contributions to anthologies

Fendler, U., 2016, “CréACTulation – création, actualité, fabulation”, in: I. Cheikh Moussa, M. ElNaggare, A. Mbaye, Y. Wahboun (eds.), Création et actualité en Afrique, publications du laboratoire Littérature, Art et Société, Rabat, Université Mohammed V. [im Erscheinen, Letzter Korrekturdurchgang, Ms. liegt vor].

Fendler, U., 2016, “Afrikanisches Kino: (un)gebunden und kosmopolitisch oder die “relationalen” Filme von Abderrahmane Sissako”, in: M. Christen, K. Rothemund (eds.), Cosmopolitan Cinema. Kunst und Politik in der Zweiten Moderne, Marburg, Schüren. (forthcoming), [Ms. liegt vor].

Fendler, U., 2016, “’Nouvelle Vague’? – le renouveau du cinéma à Madagascar et au Mozambique”, in : Y. Parisot (ed.), Presses Universitaires de Rennes. [im Druck, Text angenommen].

Fendler, U., Mbaye, A. (eds.), 2016, Archeology of the Future: African cinema and imaginary, München, AVM. [im Erscheinen, Ms. liegt vor].

Fendler, U., 2014, "The missing people“ – the return of the „people“? Fictocritical positions in the art scene in Maputo", in: Centro de Estuods Africanos. Os Intellectuais Africanos Face Dos Desaffios Do Sec XXI, S.317-330.

Fendler, U., 2014, “Homeland – retours douloureux”, in: M. Bosshard, A. Gelz (eds.), Return Migration in Romance Cultures, Freiburg, Rombach. S.337-350.

Fendler, U., 2014, "Fabulating the Indian Ocean – An Emerging Network of Imaginaries." In: Michael Mann/Ineke Phaf-Rheinberger (eds): Beyond the Line. Cultural Narrations of the Southern oceans. Berlin: Neofelis, 2014, 179-198.

Siegert, N., 2016, (in print), Memory, Trauma and Empathy – On the (un)representability of the Civil War in Art, in: B. Jäger, S. Hobuß (eds.), My heart of darkness (Arbeitstitel). Transcript. [Ms. liegt  vor].

Siegert, N., 2016, Mighty Images. Counter-visuality as anticipation of utopian imagination, in: I. C. Moussa, Y. Wahboun (eds.), Création et actualité en Afrique, publications du laboratoire Littérature, Art et Société, Université Mohammed V, Rabat. [Ms. liegt  vor].

Vierke, U., 2015, Das Dritte Element. Die Ästhetik von Cedric Nunns visueller Geschichts-schreibung in Unsettled, in: Seippel R. & Wussow I. (Hrsg.), Unsettled. 100 Jahre Widerstand der Xhosa gegen weiße Landnahme und die Folgen bis heute, Köln, Verlag das Wunderhorn.

Vierke, U., Richard, A., 2015, Archive, Texte, Performance – Convergence, in: L. Maeline, M. Dominique et al. (eds), Archive (RE)MIX. Vues D’Afrique. S.7-14.

Alisch, S.; Siegert, N., 2013, Grooving on broken -  dancing war trauma in Kuduro. In: Bisschoff, L. &  van de Peer, S. (Ed) Art and Trauma in Africa: Representations of Reconciliation in Film, Art, Music and Literature. London: I.B. Tauris.


2014

Fendler, U., 2014,  “The missing people“– the return of the “people”? Fictocritical positions in the art scene in Maputo.” In: T. Manjate, C. Bavo e A. Dimande (eds): Actas da 2a Conferencia Internacional: os intelectuais Africanos face aos desafios do seculo XXI, Maputo: CEA,; maputo 2014, pp 317-330.

Fink, K., 2015, “Close-up Sophiatown: Transnational Perspectives on Past, Present and Future of an Iconic Suburb”, African Studies, DOI: 10.1080/00020184.2014.998061 .

Fink, K., 2014, Fast Forward Fashion. Temporalities & Scapes. Conference Report, DHI Warsaw. h-soz-kult.

Siegert, N., 2014, Luanda Lab – aesthetic practices between nostalgia and utopia. In: Erin Haney (Hg.), Critical Interventions Special Issue: “Emerging Platforms for Artistic Production in DRC, Angola, and Mozambique”.

Siegert, N., Vierke, U., 2014, “Luanda”. In: Lexikon der Gesellschaft für Überseegeschichte.

Siegert, N., Vierke, U., 2014, “Angola postkolonial”. In: Lexikon der Gesellschaft für Überseegeschichte.

Siegert, N., 2014, Einträge zu Ingrid Mwangi, Robert Hutter, Kiluanji Kia Henda, Jorge Gumbe, Kiluanje Liberdade, Goddy Leye, John Liebenberg, Alvaro Macieira, Bertina Lopes, Peter Magubane, Gonçalo Mabunda, Franck Lundangi, Justus Kyalo, Miriam Kyambi, Jorge Gumbe, Marco Kabenda, Paulo Kapela. In: Allgemeines Künstlerlexikon. De Gruyter.


2013

Working Papers I – How to do things with images.

Working Papers II – Utopia.

Alisch, S., “The (im)possible icon of kuduro”, Working Papers I.

Alisch, S., “Flipping over. Reflections on the intersection of dance and visual media in Angolan kuduro”, SAVVY Journal - At The Shrine: Reflections, Reciprocalities and Reverberations: Fine Art and Music No. 5.

Alisch, S., Chairing Panel "The Sounds of Afrofuturism" with Greg Tate (Providence, RI) and Carla Müller-Schulzke (Berlin) at Conceptualising ‘Future’. Current Debates in Regional and Systematic Research. International Conference of the Bayreuth Academy of Advanced African Studies. University of Bayreuth, 4th to 6th July 2013.

Fendler, U., Projekt Kulturerhalt: 2 DVDs in Kooperation mit dem Instituto Nacional de Audiovisual e Cinema (Maputo), ICMA, FLCS/UEM: 1: Kuxa Kanema, 1 Tempo dos Leopardos. 1st feature film from Mozambique, 2013.

Fendler, U., “Cinema in Mozambique: New Tendencies in a Complex Mediascape”. In “Critical Interventions”.

Fendler, U., “Narrating the Indian Ocean: challenging the circuits of migrating notions”. Summer School “Indian Ocean” at the University of Braga, 2012. Publication of the research centre, 2013.

Fink, K., “virtual/material: Logbook Fashion”. In: Iwalewahaus (ed.): 4 vues de l'Afrique contemporaine. Bordeaux, 2013.

Fink, K., "Icon Lab: How to do things with images". In: Working Papers I - Revolution 3.0, 2013.

Siegert, N., “Luanda Lab – aesthetic practices between nostalgia and utopia”. In: Erin Haney (ed.), Critical Interventions Special Issue: “Emerging Platforms for Artistic Production in DRC, Angola, and Mozambique”.

Vierke, U., „Archive, Art and Anarchy – Challenging the Praxis of Collecting like in Not in the Title or From the Topological Archive to the Anarchic Archive“. In: Hopkins, S. (ed). Mashing up the Archive. Verlag für Moderne Kunst : Nürnberg, 2012.

Vierke, U. (eds), Lenoire, G., Richard, A., Siegert N. „Aquitaine Afriques: Contact Zones. 20 années de migrations culturelles“. Verlag für Moderne Kunst: Nürnberg, 2012.

Public and media appearances

2016

Fendler, U., 11.04.2016, Podcast des Vortrags The Time of Leopards. Ute Fendler on Mozambican Film Archives am Goethe-Institut, Lagos. Zum Podcast.

28.01.2016, Fink, K., “Transatlantic Reconnections”. Activation of exhibition segments FAVT / guided tour & discussion. Artworks: “Oceans Apart” and “Alzire of Bayreuth”.

28.01.2016, 18-20h: Dance Performance/Intervention: Lulu Sala, Iwalewahaus, Bayreuth.

28.01.2016, Dystopia! Event at Iwalewahaus, Bayreuth.

22.01.2016, Fink, K., “Future!Future! “Youth outreach in the context of the exhibition FAVT, Iwalewahaus, Bayreuth.

21.01.16, ‘Rumble in the Jungle” Iconographies of future in a seminal sports event beyond area. Organized by Katharina Fink & Peggy Piesche.

13.01.2016, Siegert, N., Fink, K., Curators’ exhibition walkabout for University President Prof. Stefan Leible and members of the Bavarian Parliament.

12.01.2016, Presentation by Drew Thompson, Bard College, presented by Nadine Siegert.

12.01.2016, Jihan El-Tahri: Retrospective & Discussion.


2015

09.12.2015, Fendler, U., Screening of “Capitaine Thomas Sankara” (C. Cupelin) in cooperation with AfricAvenir Berlin e.V.

November 2015, Fendler, U., Vatter, C., “Cultural Dynamics in African Cinema in 21st century. Actors, Formats, Networks”, International Conference at University of Saarbrücken,  (Thyssen Stiftung), cooperation Romanistik Bayreuth/Saarbrücken, Cinema Africa (Bayreuth) und Afrikanische Filmtage (Saarbrücken).

25.11.2015, Fendler, U., Cinema and Beyond: Science Fiction and Dystopia”. Ein Filmgespräch mit Miguel Llansó, moderiert von Sigrun Salmanian (Iwalewahaus Bayreuth), Iwalewahaus.

April 2015, Fendler, U., Organisation: “Maputo African Filmweek “ guest: Zézé Gamboa (Angola).

07.02.2015, Fendler, U., Diskussion des Films "Timbuktu": Prof. Dr. Ute Fendler (Universität Bayreuth) und Dr. Marko Scholze (Johann Wolfgang Goethe Universität Frankfurt), im Rahmen des Filmtags der Initiative "Kino ist Programm".

05.12.2015, Fink, K., Guided city tours: “Transnational history & presence in Bayreuth”: Walkabout & conversation, developed with Dr. Gilbert Ndi Shang & Dr. Peter Narh, Bayreuth ongoing (last tour:, in the context of conference “The Art of Wagnis”, Bayreuth).

Fink, K., ongoing (last tour: 05.12.2015) Guided city tours: “Transnational history & presence in Bayreuth”: Walkabout & conversation, developed with Dr. Gilbert Ndi Shang & Dr. Peter Narh, Bayreuth in the context of conference “The Art of Wagnis”, Bayreuth.

07.11.2015 – 28.02.2016, Fink, K., Siegert, N., Kuration der Ausstellung FAVT:Future Africa Visions in Time mit Begleitprogramm: Diskussionen, Pressegespräch, Ausstellungsführungen zu unterschiedlichen Schwerpunkten.

07.11.2015 – 28.02.2016, Fink, K., Siegert, N., Gestaltung des Rahmenprogramms zur Ausstellung FAVT:Future Africa Visions in Time für die Öffentlichkeit.

23.10.2015, Fink, K.,  Leitung - „Beauté? Schönheit!" Ein Kunstworkshop zum Thema „Schönheit“ mit dem bildenden Künstler Yassine Balbzioui für Kinder und Jugendliche ab 12 Jahren.

03.03. - 05.03.2015, Fink, K., Diskussion "Alternative Zugänge zu Orten und Themen der NS-Zeit" - Podiumsdiskussion im Rahmen der Konferenz "HISTORY. IN THE PRESENT. IN THE FUTURE.  International Encounters at historic sites of National Socialism", KZ-Gedenkstätte Flossenbürg.

Fink, K., 2015, Fierce! Sophiatown Heroines! Kommentar: Heldinnen revisited, in: fiber-Kollektiv fiber_feminismus, Wien, S.200 ff.

07.11.15-27.02.2016, Siegert, N., “FAVT Future Africa Visions in Time” Exhibition of the Bayreuth Academy of Advanced African Studies. Venue: Iwalewahaus, Universität Bayreuth.

08.12.2015, Siegert, N., Fink, K., Curators’ exhibition walkabout: “FAVT: Future Africa Visions in Time” for the International Club, University of Bayreuth.

07.11.2015, Siegert, N., Fink, K., Hosting of Press Conference: FAVT: Future Africa Visions in Time, Iwalewahaus, Bayreuth.

07.11.2015, Siegert, N., Fink, K., Hosting of Vernissage event for the exhibition: FAVT: Future Africa Visions in Time, Iwalewahaus, Bayreuth, including speakers from the city of Bayreuth, the University of Bayreuth and artist performance by Nástio Mosquito.

06.06.2015, Fink, K., Bayreuth, Conversation: Writing the City. City Writing. Public debate with Parselelo Kantai and Moses Serubiri. In the context of BIGSAS Festival of African and Diasporic Literatures, Bayreuth, Old Palace.

03.06.2015, Fink, K., Youth Outreach: “Schön? Schön!” In the context of  Literature Festival 2015, at Altes Schloss Bayreuth, with Miriam Camara. In the context of BIGSAS Festival of African and Diasporic Literatures, Bayreuth.

Vierke, U., 17.11.2015, MashUp. Ein kuratorisches Projekt als Think Tank, Labor, Ausstellung und konzeptuelle Leitlinie. Wintersemester 2015/16: EuropAfrika - (De)Konstruktionen in Kunst, Musik und Literatur. Johannes-Gutenberg-Universität Mainz.

Vierke, U., 29.05.2015, Kulturbrücken nach Afrika. Kulturwelt, BR2. http://www.br.de/radio/bayern2/kultur/kulturwelt/iwalewa-haus-bayreuth100.html.

2014

Since 2014, Fink, K., Concept & organisation of the “International City Writer for Bayreuth”-programme, for the Bayreuth Academy of Advanced African Studies. 2014: Dr. Tom Odhiambo, 2015: Moses Serubiri. Includes: Internal discussion, public engagement, facilitating articles in print with local newspaper “Nordbayerischer Kurier”.

November 2012, 2013, 2014, 2015. 2016, Fendler, U., Kuration und Organisation der Afrikanischen Filmtage: “Cinema Africa”. In Kooperation mit dem Cineplex Bayreuth, der BIGSAS und der Bayreuth Academy.

Fink, K., Konferenz “heute gedenken” für ein allgemeines Publikum mit der Unterstützung der Stadt Bayreuth und des Familienministeriums. Bayreuth (Juni 2013).

Fink, K., Siegert, N., Organisation der wöchentlichen Veranstaltungen “Sübkültür am Dienstag” zur Vernetzung von wissenschaftlichen Inhalten und kulturellem Leben in der Stadt  Bayreuth. Forum Phoinix (seit Mai 2013).

Fink, K., mit den BIGSAS Kollegen Ndi Shang, G. und Narh, P. Monatliche Stadtführungen zu afrikanischen Präsenzen in Bayreuth: Vergangenheit und Gegenwart. Kooperation mit dem Iwalewahaus und der Stadt Bayreuth. (seit Mitte 2012).



Scientific Events

2016

16.01.2016, Fendler, U., Looking back forward: independence in Mozambican films of the 1980s (O tempo dos leopardos (1985) and O vento sopra de norte (1986)).

16.01.2016, Fink, K., Radiant Independence - Mobilizing images of beauty in the context of Independence, Bayreuth Academy of Advanced African Studies-Workshop “Celebrating Independence”.

16.01.2016, Siegert, N., The Iconography of Militant Feminity in the context of African Independences, Bayreuth Academy of Advanced African Studies-Workshop “Celebrating Independence”.

16.01.2016, Fendler, U., Fink, K., Siegert, N., Vierke, U., Hosting of panel / Workshop “Celebrating whose Independence? Visions of the Post-Colonial Nation in Africa”, at Bayreuth Academy of Advanced African Studies (Paper contributions).

2015

Juli 2015, Fink, K., Siegert, N., Bayreuth Academy of Advanced African Studies-Workshop “Future Collectives”, Paris. In cooperation with subproject 4: Future Collectives (mit TP4), with colleagues from Visual Cultures/Goldsmith’s College.

Juni 2015, Fink, K., Presentationen des Research Projekts Socialist Friendship with Mark Nash (Birbeck College), Ros Gray (Goldsmith College), Polly Savage (Goldsmith Gollege).

Juni 2015, Fink, K., Organisation of lunch time talk with 2015’s International City Writer. 2015: Moses Serubiri, Bayreuth.

Mai 2015, Fink, K., Organisatorin von Publikumsgespräch & Lesung im Rahmen des  „International City Writer: Africa & Beyond“-Programms, Bayreuth.

März 2015, Fendler, U., Fink, K., Siegert, N., Vierke, U., Icon Lab Structure Workshop mit Circle Digital (Nairobi), Icon Lab, Bayreuth Academy of Advanced African Studies, Content: Continuation of structural design of ‘icon lab’ and image tank.

17.02.2015, Fendler, U., Fink, K., Siegert, N., Vierke, U., NetWorkShop, Network meeting mit Research Group Socialist Friendship (Calvert 22 Gallery, London) at Icon Lab, Bayreuth Academy of Advanced African Studies, HRS: Presentation of individual Research Projects (Fendler, Fink, Siegert, Vierke), Presentation of exhibition project FAVT.

17.02.2015, Kooperation mit Forscher_innengruppe Socialist Friendship, Calvert Gallery, London.

2014

17.-21.5.2014, Kooperation mit Point-Sud: Mitglieder des TP 5 Prof. Dr. U, Fendler, N, Siegert und Dr. U, Vierke, sowie A, Cécile Mbaye, M, El Naggare und Dr. V, Azarian organisieren Workshop "Les imaginaires du renouveau/Imaginaries of renewal“ an der Universität Cheikh Anta Diop in Dakar, Senegal.

Fink, K., Initiatorin: Netzwerktreffen „Fashion/Future“ mit Forscher_innen, die zum Thema Mode und Temporarität und Sinnstiftung in Bezug auf Afrika und die Diaspora arbeiten.

Juni 2014, Fink, K., Panel Convenor „Transmedial migration of images: imaginations of revolution and future in different media.” VAD Konferenz, Universität Bayreuth.

Juni 2014, Fink, K., Moderation und Organisation der Young Scholars’ Conference, VAD, Universität Bayreuth.

Juni 2014, Fink, K., Mit-Organisatorin des BIGSAS-Literaturfestivals, Bayreuth.

Fink, K., Initiatorin und Organisatorin des „First international City Writer: Africa & Beyond“-Programms - Kooperation IAS-Stadt Bayreuth.

Fink, K., Co-Convenor Research-Workshop „Future Africa: Visions in Time“, Universität Bayreuth.

Fink, K., Nachlassverwaltung, Ausstellungs- und Publikationsprojekt „(In) A Way Back Home: Bloke Modisane“ (ongoing) Johannesburg.

Fink, K., Organisatorin von Publikumsgespräch & Lesung im Rahmen des  „International City Writer: Africa & Beyond“-Programms.

Siegert, N., Panel convenor „Migrating Images as transcultural mediators“ at 6th Annual Conference of the Cluster of Excellence "Asia and Europe in a Global Context" on Cultural Mediation: Creativity, Performance, Display, University of Heidelberg (8.-10.10. 2014).

Siegert, N., Panel convenor „Transmedial migration of images: imaginations of revolution and future in different media.” VAD Konferenz, Universität Bayreuth (Juni 2014).

5. Dezember 2014, MODE/ZUKUNFT - Workshop & Austausch an der Bayreuth Academy, Bayreuth.

13.-14. Februar 2014, Workshop: „Utopia“, Bayreuth Academy of Advanced African Studies mit internationalen Teilnehmer_innen aus Innsbruck und Maputo.

2014-2016, Fink, K., Nachlassverwaltung, Ausstellungs- und Publikationsprojekt „(In) A Way Back Home: Bloke Modisane“ (ongoing) Johannesburg.

2013

Juli 2013, Siegert, N., “Mashing Up the Archive” mit Sam Hopkins (BA-Fellow). Gefördert von der Kulturstiftung des Bundes. Iwalewahaus: Universität Bayreuth.

Juni 2013, Workshop “How to do things with images/iconographies of utopia, Vorbereitung auf das TP 5 Panel auf der ECAS 2013. Einladung der beteiligten Wissenschaftler_innen und weiterer in Lissabon wohnhafter Künstler_innen, sich mit gemeinsam mit methodologischen Fragen zum Umgang mit Bildern zu widmen.

Lectures

2014

Siegert, N., “(Counter)visual strategies in mimicry and mockery.” Keynote lecture at Afropean Mimicry & Mockery. Opening Weekend, Künstlerhaus Mousonturm, Frankfurt a.M.

Siegert, N., “Nostalgia and Utopia. On the Post-socialist Condition in Angolan Contemporary Art Practice”. Presentation in Socialist Friendship Research Program at Calvert 22 Gallery, London.

Siegert, N., “Nostalgia and Utopia. On the (Post)socialist condition in Angolan Contemporary Art Practise.” Moscow. 13th International Conference of Africanists. Institute for African Studies of the Russian Academy of Sciences, Moscow.

Siegert, N., “The Archives of the Future: Remix and Iconoclasm as aesthetic practice in contemporary art in Angola.” At Work in the Archive. Sainsbury Institute for Art, Univ. of East Anglia, Norwich.

Siegert, N., “The Art(s) of Revolution: Images, Figurations and Iconographies of radical change in the digital age”. Création et actualité en Afrique / Creation and Actuality in Africa. International Conference Laboratoire Littérature Arts et Société of our Partner University Mohammed V., Rabat.

Siegert, N., “The Archives of the Future: Revisiting iconographies of revolution and utopia in contemporary art practice.” ACASA 16th Triennial Symposium on African Art. New York.

Siegert, N., “Mashing Up the Archive - Remix and tumult at the Iwalewa Haus”. Conference Collecting Geographies at Stedelijk Museum, Amsterdam.

Siegert, N., Imaginary of Renewal, co-convenor, Point Sud workshop, Dakar.

2013

September-October 2013, Fink, K. “Virtual/material: Logbuch Mode, Sichtbarkeit des Forschungsprojekt TP5. Fokus: Mode, Temporalität, Revolution. Iwalewahaus: Universität Bayreuth (April-August 2013), im Musée d’Ethnologie: Universität Bordeaux.

September 2013, Fendler, U., 'O vento sopra de norte' – Parte de uma memória perdida" (Veröffentlichung geplant). Lusitanistentag: Hamburg.

 August 2013, Fink, K., Ausstellung: “(In) A Way Back Home: Bloke Modisane returns to South Africa”. Preserving and making accessible the literary estate of DRUM journalist  and author Bloke Modisane. African Freedom Station: Johannesburg, Südafrika.

04. - 06. Juli 2013, Alisch, S., Chairing Panel: "The Sounds of Afrofuturism" with Greg Tate (Providence, RI) and Carla Müller-Schulzke (Berlin) at Conceptualising ‘Future’. Current Debates in Regional and Systematic Research. Internationale Eröffnungstagung der Bayreuth Academy of Advanced African Studies zum Thema “Conceptualising Future. Current Debates in Regional and Systematic Research”: Bayreuth.

04. - 06. Juli 2013, Fink, K., Siegert, N., Janse Van Rensburg, S., La Fleur, I., “Curating Failed Utopia”. Konferenz der Bayreuth Academy of Advanced African Studies. Conceptualising ‘Future’. Current Debates in Regional and Systematic Research. Internationale Eröffnungstagung der Bayreuth Academy of Advanced African Studies zum Thema “Conceptualising Future. Current Debates in Regional and Systematic Research”: Bayreuth.

Juni 2013, Fendler, U., ‘Nouvelle Vague’ ? Le revouveau du cinéma à Madagascar et au Mozambique (Veröffentlichung geplant). Congrès International d’Études Francophones. Mauritius.

28. Juni 2013, Fink, K. Chair of the Panel: “Revolution 3.0: iconographies of utopia in Africa and its diaspora”. 5th European Conference on African Studies (ECAS): Lissabon.

28. Juni 2013, Siegert, N., Fink, K. Chair des Panels: „Revolution 3.0: iconographies of utopia in Africa and its diaspora”. 5th European Conference on African Studies (ECAS): Lissabon.

28. Juni 2013, TP 5 Joint Panel “Revolution 3.0: Iconographies of utopia in Africa and its diaspora”. 5th European Conference on African Studies (ECAS): Lissabon.

28. Juni 2013, Vierke, U. Discussant des Panels: “Revolution 3.0: iconographies of utopia in Africa and its diaspora”. 5th European Conference on African Studies (ECAS): Lissabon.

Siegert, N.,  Janse Van Rensburg, S. “GhostBusters II {Haunted by Heroes}”. Kooperation mit Savvy: Berlin.